Wednesday, September 28, 2005

Dumme damer med hijab

Yo u vikings.

Jeg er naa inne i min fjerde uke i de gale drosjesjaafoerers land. Etter den ene oppturen etter den andre slo det meg her om dagen at detnok ikke bare kommer til aa bli ministerbesoek og stjernestatus underoppholdet. Det kommer de dager da hele malaysia er royklagt fordi det er skogbranner i indonesia, strommen gaar og airconditionen ikke fungerer og firfisler krabber rundt paa stuegulvet. Man er 13 timersflyreise hjemmefra, og det er gulinger saa langt oeyet kan se. Gi meg en norsk kjoettkake, ikke kylling pepra ihjel med satans krydderier,tenker man der man sitter paa restauranten og ikke skjoenner baeret fordi alt paa menyen staar paa malay. Vel, det blir vel tidsnok norske kjoettkaker. Men i mellomtiden er det jo lov aa faa chillihothotdreptungami-mat opp i halsen.
Dessuten er det umulig aa faa ting gjort paa denne skolen her. hvergang jeg kommer til kontoret for aa registrere eller goere noe annet,sitter en gjeng hoener i hijab der og glor paa meg som om jeg var entulling av en annen verden. Visstnok er jeg fra en ganske annenverden, men alle som ikke har hijab er ikke tullinger!

Tilbake til roykleggingen av hele Malaysia. I noen dager var det aagaa ute en hel dag det samme som aa royke to pakker royk. Man kunne smake royk og sot paa tunga naar man pusta inn, og alle gikk med munnbind. det vil si, de som fikk kjopt munnbind. de fleste apotekene var utsolgt for munnbind da royken var paa sitt verste. man kunne ikke se saerlig langt fremfor seg, saa da regnet endelig falt i store mengder og rensa lufta var stemningen langt lysere.

Ellers var statsministeren paa besok. Svetten rant der vi stod og venta i finstasen - jeg med NORWAY-skilt paa brystet og et haap om aa faa hilse paa storheten. Men dengang ei. Den lille graahaarede mannen strente rett forbi, uten saa mye som et lite,stivt smil til skolens norske gjest. vel, vel, jeg var naa i alle fall til stede, spiste den samme maten som han og saa paa'n fra noen meters avstand.

Imorgen gaar turen mest sannsynlig til malacca. da skal jeg vaere med et dokumentarfilmteam dit. schpennende saker.

kantinas hothot meny kaller! magen rumler etter noe som ikke er saa frityrstekt og spicy, men noen ganger har man ikke noe valg.

No comments: